Općenito

UMRO MILIJAN STAKIĆ – POSLEDNJI MAŠINOVOĐA PRUGE ZAVIDOVIĆI-OLOVO-HAN PIJESAK

„Na razmeđu dvije godine u Brčkom je u 98. godini preminuo Milijan Stakić, najdugovječniji „čirin“ mašinovođa sa uskotračne pruge Zavidovići-Olovo-Han Pijesak-Kusače“

Ovako svoju priču, objavljenu 2.januara na srbijanskom portalu – tamodaleko.co.rs – započinje Nenad Cvjetković. U divnom podsjećanju na vrijeme u kome je našim krajem vijugala Austro-ugarska pruga, prožetom obiljem lijepih i korisnih informacija, kolega Nenad nam kazuje kako se ovaj Vozučanin zapravo samo pridružio svojim kolegama mašinovođama ove 118 km duge uskotračne pruge: Vladimiru Jerkoviću, Ranku Grabovičkiću, Radivoju Ivanoviću, Midi Biogradliji, Stjepanu Žarkoviću, Slavki Veljačiću, Hasanu Škornji, Ibrici Helji, Dimitriji Mihajloviću, Dušanu i Miloradu Markoviću.

Time je stavljena tačka na priču o ovoj pruzi potpuno ukinutoj zbog nerantabilnosti 1973.godine. Milijan Stakić, čiji je otac također bio željezničar rodio se u Vozučoj 1924. godine. Od oca je upijao priče o čudesnoj pruzi “koja doseže do rijeke Drine”, o inžinjeru Stjepanu Bruži iz italijanskog grada Angera, o Nijemcima Jakobu Heklu I Jozefu Byrgy, graditeljima čak 172 drvena mosta koji su se nalazili na ovoj pruzi. Najveći I najljepši svakako je bio onaj u Bjelišu. Dug 78 metara most je ležao na 20 metara iznad rječice Bjelava, na 12 drvenih nosača.

Austrijska lokomotiva “Bimba” koju je vozio Milijan na mostu u Bjelišu

U svojim pričama Milijan se rado prisjećao vremena kada je nakon II svjetskog rata, kao pomoć iz SAD na Krivajsku prugu stiglo desetak lokomotiva marke UNRA, koje su zajedno sa starim austrijskim “Bimbama” I “Mafejkama” činile glavninu voznog parka. Ove su parne mašine u prvih 10 poslijeratnih godina niz Stupčanicu I Krivaju do “Krivajinih” pilana u Zavidovićima sa 11 gatera, prevezle čak šest miliona kubika četinarske oblovine. U vrijeme raskida odnosa sa SSSR-om u “Krivaji” je udvostručena proizvodnja, a jedne je godine posječeno I prugom transportovano čak 782.411 kubika šumske mase. U periodu od 1964 do 1972. godine prugom je u prosjeku transportovano 300 hiljada kubika godišnje.

Lokomotiva marke UNRA br.21 koju je vozio Milijan na stanici u rodnoj mu Vozučoj

Kao I njegove ostale kolege Milijan je parnjaču vozio I brojnim šumskim odvojcima od kojih su najpoznatiji bili oni uz Dubošticu, Ribnicu, Jablanicu, Vijaku, Tribiju, Paklenik, Trešnjevac, Rječicu sve do granice sa opštinom Vlasenica. Vozio oblovinu sa Žepa, Konjuha, Zvijezde I Kuštravice.

Etapno ukidanje pruge teško mu je palo baš kao I svim željezničarima.

– 1.Oktobra 1967.godine ukinuta je pruga između Kusača I Han Pijeska, a naredna dionica između Han Pijeska I Olova. 30.maja 1970.godine obustavljen je saobraćaj na dionici Olovo-Careva Ćuprija. Tog dana iz Olova je ispračena poslednja kompozicija voza broj 2335. Konačno u drugoj polovini 1970 godine demontirana je pruga od Careve Ćuprije do Ribnice, a tokom 1971 od Vozuče do Starog Stoga.

Završetak saobraćanja “Čire” unio je tugu među lokalno stanovništvo. Teško im je pala odluka vlastodržaca da se željeznica ukine a “Čiro” otpiše. Isti “Čiro” koji je u ove zaostale krajeve donio prosperitet a mnogima I hljeb u ruke. Konačnim ukidanjem poslednjih kilometara pruge, polovinom 1973.godine, oko 50 hiljada stanovnika u dolini Krivaje I Stupčanice, kao I na području Han Pijeska I Podžeplja ostao je bez žile kucavice I sredstava za život.Tužno je bilo na bivšim stanicama, sa trgovinama I magacinima. Utihnuo je uobičajeni žamor, nije bilo smijeha, zvižduka, ni dovikivanja, ispračaja I dočeka.

Dio mašinovođa I ostalih željezničara poslat je u penziju, a dio raspoređen na druge pruge. Milijan Stakić odlazi na opasnu uskotračnu Unsku prugu, a potom kao iskusan mašinovođa nakon obuke za upravljanje dizel lokomotivama vozi vozove prema Beogradu I Zagrebu. U penziju je otišao 1980 godine. Rat ga zatice u rodnoj Vozučoj odakle je 1995 godine izbjegao u Brčko gdje je umro 20.decembra 2021.godine . Sa Milijanom I njegovim radnim kolegama otišla je I priča o jednom vremenu I jednoj pruzi. Ne zauvjek, zahvaljujući ovakvim novinarskim naporima poput ovog divnog osvrta kolege Nenada Cvjetkovića kome smo zahvalni za njegov trud I ovu lijepu priču.

Hvala Nenade! Porodici Milijana Stakića, ali I svim dobronamjernim ljudima koje je ova priča dotakla izražavamo iskreno saučešće zbog odlaska poslednjeg “Čirinog” mašinovođe.

Radio Olovo/K.P

Prikaži više

Povezani članci

Back to top button