Institut za zdravlje i sigurnost hrane Zenica (INZ) je, uprkos pandemiji novog koronavirusa Covid-19, tokom cijele 2020. godine paralelno obavljao i redovne zdravstvene aktivnosti, pa je uokviru priprema za obilježavanje Kurban-bajrama obavljen niz konsultacija sa Agencijom za certificiranje halal kvaliteta BiH, te Rijasetom islamske zajednice Bosne i Hercegovine (BiH).
Postupak halal klanja
– Upravo zbog primjene svih šerijatskih, ali i zdravstvenih propisa, kurbansko meso se smatra “najhalalnijim”, a propisi klanja kurbana su osnova za definiranje halal-standarda, ističe mr. Damir Alihodžić, direktor Agencije za certificiranje halal kvalitete u Bosni i Hercegovini.
On ističe da životinja namijenjena za klanje mora imati potvrdu o pregledu veterinara, ali da i prije klanja ne smije biti hranjena hranom koja ima primjese drugih životinja, sedativa, hormona rasta ili sličnih pripravaka. Propisano je i u kakvom stanju životinja mora biti prije klanja, ali i ko je osoba i na kakav način može pristupiti samom klanju.
Propisi halal klanja određuju i zabranu mučenja životinje prije klanja, upotrebu drugih “pomagala”, podrazumjeva da će klanje životinje biti provedeno nakon što je životinja sputana i položena na lijevu stranu, po mogućnosti okrenuta prema Kibli, u postupku koji ne bi trebao trajati duže od dvadeset sekundi, za vrijeme kojeg osoba koja vrši klanje treba izgovoriti riječi “Bismillah” i “Allahu ekber”, što znači “U ime Allaha” i “Allah je najveći” (U ime Boga, Bog je najveći).
Građani se posebno pozivaju na oprez prilikom nabavke (kupovine) životinja namijenjenih za klanje kurbana, njihovu prateću zdravstvenu dokumentaciju, obzirom na povećan broj životinja (ovaca, krava) oboljelih od bruceloze.
– Ukoliko ne ispoštujemo osnovne veterinarsko-zdravstvene i higijensko-sanitarne uslove, možemo očekivati negativne posljedice koje se mogu reflektirati na zdravlje ljudi, zdravlje drugih životinja, ali i negativan utjecaj na okolinu, ističe dr.vet.med. Muhamed Gladan, rukovoditelj Veterinarskog zavoda uokviru Instituta za zdravlje i sigurnost hrane Zenica (INZ).
On dodaje da meso zaklanih kurbana, prema tradiciji dolazi do velikog broja ljudi, te obzirom da je u “javnoj potrošnji” predstavlja veliki rizik i može predstavljati veliki problem kako za onog koji kolje kurban, tako i za one koji konzumiraju meso. Svim onima koji će tokom ili nakon Kurban-bajrama pripremati kurbansko meso za ishranu svoje porodice dodatna napomena da se jakom termičkom obradom, na najmanje 70 stepeni Celziusa, sprečava mogućnost zaraze brucelozom. Svako meso je neophodno dobro i kvalitetno iskuhati ili ispeći na visokim temperaturama, čime se eliminiše opasnost od zaraze.
Važno zdravstveno pitanje otpada
– Važno pitanje je i postupanje sa organskim otpadom. Nejestivi dijelovi tkiva, odbačeni organi i općenito sav klaonički otpad koji se javlja nakon klanja životinja predstavlja veliku opasnost za pojavu i širenje zaraznih bolesti. Sav taj otpad bi trebalo neškodljivo uništiti ili adekvatno zbrinuti, ističe dr. Gladan.
On je istakao i potrebu naglog hlađenja mesa nakon klanja, pogotovo uzevši u obzir činjenicu da je ove godine kurban tokom najtoplijeg perioda godine, ali i samoj “isporuci mesa krajnjim korisnicima”, koja se najčešće radi u najlon-kesama, zbog čega meso, uglavnom nedovoljno ohlađeno, vrlo brzo gubi boju, miris, pa i okus.
– Klanje kurbana u muslimanskoj, bošnjačkoj tradiciji ima izuzetno veliki značaj. Muslimani Bosne i Hercegovine ne tretiraju sve harame na isti način, tako i sve naredbe ne tretiraju na isti način. Činjenica je da klanje kurbana u bošnjačkoj tradiciji ima određenu veću vrijednost, nego druge naredbe, ističe mr. Mevludin Dizdarević, muftija zenički, dodajući da kurban ima svoju istorijsku, socijalnu i ekonomsku i primarno, svoju duhovnu dimenziju.
On ističe da u svim kulturama i religijama postoji neka forma žrtvovanja radi višeg cilja, a da to žrtvovanje u islamu datira još od Ibrahima a.s., kojem je Allah (Bog) zbog njegove spremnosti da žrtvuje sina po Allahovom (Božijem) zahtjevu, odredio da umjesto žrtve – sina, prinese žrtvu – ovna. – Kurban – žrtvovanje nas približuje Stvoritelju, Gospodaru. Do Allaha dž.š. ne dolazi ni meso, ni krv kurbana, nego samo bogobojaznost onih koji kurban kolju, i njihova svjesnost o Allahu dž.š., naveo je mr. Dizdarević.